Junamatkat Siperiaan

Järjestimme tämän junamatkan 24-hengen ryhmälle Italista joulukuussa 2013.

1. päivä

Matkustajat saapuivat hyvin ajoissa myöhäiselle iltapalalle.

2. päivä

Päivän ohjelmassa oli Moskovan kaupunkikierros ja vierailu Tretjakovin galleriassa. Tämän jälkeen lähdimme Kazanski-rautatieasemalle ja nousimme junaan nro 60, joka lähtee Jekaterinburgiin. Juna on uusi ja viihtyisä, hyvä ravintolavaunukin löytyy.

3. päivä

Vietimme koko päivän junassa ja elimme rentouttavaa junaelämää: ikkunasta katsomista, juttelemista, lukemista ja syömistä. Illalla saavuimme Jekaterinburgiin ja majoituimme hotelliin. Kello on kaksi tuntia Moskovan aikaa edellä. Jekaterinburgissa ei ollut kovin kylmää, lämpötila oli noin -2C.

4. päivä
Soldiers offer food at the winter festival in EkaterinburgTänä päivänä oli runsas ohjelma. Aluksi lähdimme kaupunkikierrokselle, jonka aikana tutustutiin kaupunkiin, käytiin Kirkossa-veren-päällä, joka rakennettiin paikalle, jossa Romanovien perhe murhattiin. Kävimme myös talvimessuilla.

Lounaan jälkeen lähdimme kaupungin ulkopuolelle tutustumaan luostariin, joka on pyhitetty Romanovien perheen kunniaksi paikalla, jossa bolsevikit yrittivät piilottaa ruumiit salaisessa haudassa.

Pysähdyimme myös Eurooppa ja Aasia -monumentilla, joka esittää rajan kahden maanosan välillä. Tämä monumentti on yksi 30:stä tämäntyyppisestä monumentista Venäjällä. On tapana ottaa valokuvia monumentin vieressä, juoda sampanjaa ja jättää tyhjät pullot sille tarkoitetulle erikoispaikalle.

Klo 21.05 nousimme junaan Jekaterinburg – Novosibirsk nro 26, joka oli myös aika mukava ja viihtyisä juna.

5. päivä
Olympic trainTaas koko päivä junassa. Omskissa oli 34-minuutin pituinen pysähdys, joten käveltiin asemalla.

Barabinsk-kaupungissa havaitsimme ”olympialaisjunan”, jossa olympiasoihtu kuljetettiin XXII Sochin talviolympialaisille.

Saavuimme Novosibirskiin klo 18.50. Kello on tässä 3 tuntia edellä Moskovan aikaa. Söimme hyvän illallisen Pechki-Lavochki –nimisessä ravintolassa.

6. päivä

Aamulla lähdimme Akademgorodokiin, joka on 30 km päässä sijaitseva Venäjän Tiedeakatemiaan kuuluva tieteellinen kylä. Kylässä on useita tutkimusinstituutteja ja erikoisalojen museoita. Vierailimme Arkeologian ja etnografian instituutin yhteydessä sijaitsevassa museossa. Siinä on mahtavia esineitä kivi-, pronssi- ja rautakaudelta, eri uskontoihin kuuluvia esineita sekä Siperian alkuperäiskansojen ja vanhauskoisten taloustarvikkeita.

The church of the Savior from Zashiversk, 1700

Seuraavaksi pysähdyttiin Zashiverskin Pelastajan kirkossa. Kirkko rakennettiin Zashiverskin kylässä Jakutiassa Indigirka-joella. Kirkon ulkonäkö muistuttaa Venäjän Pohjoisen puuarkkitehtuuria, jota löytyy Karjalasta, Novgorodin ja Arkangelin alueelta. Zashiverskin kylä hylättiin isorokkoepidemian jälkeen. Kylä löydettiin 1930-luvulla lentokoneelta. Vuonna 1971 kirkko siirrettiin Akademgorodikiin.

Vierailimme myös Geologisessa museossa, jossa on laaja kokoelma mineraaleja. Museon yhteydessä on puoti, josta saa hyviä matkamuistoja.

Palasimme sitten Novosibirskiin ja tutustuimme keskustan nähtävyyksiin ja Siperian Radan museoon, joka kuuluu Venäjän rautatiet –yhtiölle.

Lähdettiin hotelliin pariksi tunniksi lepäämään ja sitten taas juna – tällä kertaa Irkutskiin menevä juna nro 20, joka lähtee klo 01.16.

7. päivä

Koko reissun pisin junamatka, joka kesti kokonaisen päivän ja kaksi yötä. Matkan aikana muutama iso kaupunki ajettu ohi, mm. Krasnojarsk.

8. päivä
Lake Baikal in frosty weatherSaavuimme Irkutskiin klo 07.37. Kello täällä on 5 tuntia edellä Moskovan aikaa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme Irkutskista Listvjanka-kylään, joka on suosituin paikka Baikalilla käydessä.
Listvjankassa kävimme Pyhän Nikolaoksen kirkossa ja Baikalille omistetussa museossa, josta löytyy kaikkea tietoa Baikalin järvestä. Siinä saa nähdä myös Baikalin norppia akvaariossa.

Järjestimme lounaan tavernassa järven rannalla. Paikallista ruokaa on esimerkiksi  Baikalin omul-kala, jota kannattaa ehdottomasti maistaa.

Illaksi meillä ei ollut mitään järjestettyä ohjelmaa. Matkustajat kävivät kalatorilla ja matkamuisto-ostoksilla.

9. päivä

VTaltsy Museum. Nuthatchiihdoinkin saimme tutustusá oikeaan siperialaiseen talveen: lämpötila laski 20 astetta miinuksen puolelle. Otimme lyhyen, noin 15 minuuttia kestäneen koiravaljakkoretken – ihan riittävästi aloittelijoille!

Paluumatkalla Irkutskille vierailimme arkkitehtuurin ja etnografian Taltsi-museossa Angara-joella. Museossa nähtiin evenkien, burjatien sekö´ä venäläisten perinteisiä rakennuksia ja taloustarvikkeita.

Kylä on myön mielenkiintoinen luonnon ystäville: alueella esiintyy harvinaisia paikallisia lintulajeja, esimerkiksi tikkoja, tiaisia, kottaraisia ja pähkinänakkeleita.

Illalla majoituimme hotelliin Irkutskissa.

10. päivä
Irkutsk. 130 QuarterIrkutskin kaupunkikierroksen aikana vierailimme kirpputorilla, Dekabristien (vuoden 1825 kapinan järjestäjät) museossa Volhonskien perheen talossa, Kazanin katedraalissa, sekä katsotaan Irkutskin kuuluisia puutaloja.

Kävelimme keskustassa, mm. Angara-joen rantakadulla ja uudelleenrakennetussa ns. 130. korttelissa. Viihtyisä kortteli on täynnä kahviloita, matkamuisto- ja kirjapuoteja ja ravintoloita.

11. päivä

Heräsimme aikaisin, koska juna Ulan-Udeen lähti klo 8.13. Päiväjuna nro 12 ei ollut mitenkään merkittävä: vanhat vaunut ja tylsä ravintolavaunu. Parempaa vaihtoehtoa ei valitettavasti ollut.
Klo 15.20 saavuimme Ulan-Udeen, Burjatian pääkaupunkiin.
Majoituimme hotelliin ja lähdimme syömään perinteisen burjatialaisen keittiön ravintolaan ” Baatarai Urgoo”. Ravintola toimii perinteisen kodan tyylisessä tilassa. Maistoimme mm. nuudelikeittoa, buuzi-lihapyöryköitä, vihreätä teetä maidon ja vehnäjauhon kera sekä makeita piirakoita.

12. päivä
Priest of Old BelieversBurjatian mielenkiintoisimmat nähtävyydet sijaitsevat maaseudulla. Tällä kertaa vierailimme Ivolginski Datsanissa ja Tarbagatai-kylässä.

Ivolginski Datsan on buddhalaisten temppeleiden keskittymä. Siinä kuunneltiin buddhalaisuuden saapumisesta Venäjälle.

Tarbagatai on pieni kylä, jossa asuu venäläisiä “vanhauskoisia”. He erosivat virallisesta ortodoksisesta kirkosta 1600-luvulla ja ovat säilyttäneet omia uskonnollisia perinteitään ja elämäntapojaan. Tarbagatain kylässä on aina hauskaa olla. Lounaaksi söimme oikeata siperialaista ruokaa ja joimme samogonia (pontikkaa). Isännät lauloivat perinteisiä lauluja ja saivat matkustajatkin osallistumaan perinteisiin leikkeihin.

Vierailimme myös pienessä yksityisessä museossa, jossa on kokoelma talous- ja maanviljelytarvikkeita.

13. päivä

Pakkasta oli jo -30 astetta aamulla kun lähdimme lentoasemalle. Lentokone Moskovaan nousi klo 9.25. Lento kesti noin 6,5 tuntia.

14. päivä

Viimeinen päivä Venäjällä. Vierailu Kremlissä ja kuljetus lentoasemalle. Siperian matka on ohi. Do svidanja!